Koeohjemuutosten eteneminen

03.10.2016 ǀ SPKL

Palveluskoiraliiton koe- ja kilpailutoimikunta tiedotti syyskuun Palveluskoirat-lehdessä, FCI-koeohjeen päivitysprosessi etenee edelleen hyvin hitaasti. Palveluskoiraliitto tiedotti ensimmäiseen versioon esittämistään huomioista keväällä sekä Palveluskoirat-lehdessä että kevätkokouksen yhteydessä järjestetyssä keskustelutilaisuudessa. Elokuussa FCI:n pk-komissio lähetti yhteenvedonomaisen saksankielisen esityksen, joka oli kuitenkin edelleen hyvin keskeneräinen ja sisälsi esimerkiksi selkeitä ristiriitaisuuksia. Komission syyskuun kokouksen asialistalla koeohjeen käsittely ei ollut lainkaan mukana. Valitettavasti Suomen edustaja pk-komissiossa ei voinut äkillisen henkilökohtaisen esteen vuoksi osallistua komission kokoukseen, mutta liitto on ollut aktiivisesti yhteydessä komission puheenjohtajaan asiasta.

Kuten Palveluskoirat-lehdessä todettiin, kevään lausuntokierroksella ensimmäistä esitysversiota kohtaan esitettyä kritiikkiä ei uudessa versiossa ollut juurikaan huomioitu, mutta sen sijaan esitykseen oli tullut joitain uusia yksityiskohtia (joista lehdessä mainittiin mm. liikkeenohjaajan käyttö noutoliikkeissä sekä hyppyesteeseen ehdotettu muutos). Tämän hetkinen tilanne on se, että koeohjemuutos on edelleen käsittelyvaiheessa. Palveluskoiraliitto tiedottaa harrastajia heti, kun lopullinen hyväksytty versio on käytettävissä, ja alkaa sen jälkeen suunnitella koeohjeen hyväksyntäprosessia sekä esim. tuomareiden koulutuksia Suomessa. Harrastajille järjestetään Palveluskoiraliiton syyskokouksen yhteydessä keskustelutilaisuus, jossa aiheena ovat paitsi kansallisten lajien lajiohjeisiin suunnitteilla olevat muutokset myös FCI-koeohjeen tilanne siinä vaiheessa.