Kooste hallituksen kokouksista 5, 11-12/2024

27.05.2024 ǀ SPKL

KOOSTE HALLITUKSEN KOKOUKSISTA 5, 11-12/2024

OSA HALLITUKSEN PÄÄTÖKSISTÄ ON JULKAISTU ERILLISINÄ TIEDOTTEINA PALVELUSKOIRALIITON KOTISIVUILLA

Hallituksen, toimikuntien ja työryhmien kokoonpanot löytyvät liiton sivuilta.
Hallituksen kokousaikataulu löytyy liiton sivuilta.
Liiton sääntömääräinen syyskokous pidetään lauantaina 16.11.2024.

Ansiomerkit
Palveluskoiraliiton kultainen ansiomerkki: Karin Westerlund, Pietarsaari
Palveluskoiraliiton hopeinen ansiomerkki: Katri Kurtti, Urjala

Uudet jäsenyhdistykset
Hallitus on hyväksynyt Palveluskoiraliiton jäseniksi seuraavat yhdistykset:
Kiskon Agility ry, Team Touhutassut ry, Forssan Pussikoirat ry, Ikaalisten Aatelikoirat ry, Oulun Seudun Kennel- ja Agilityseura KAS ry, SAR K9, IFH Club ry ja Rally-tassut ry.

Säännöt ja ohjeet

SM-kokeiden järjestämisohjeet
Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunta on hyväksynyt Palveluskoiraliiton esityksen SM-kokeiden yleiseksi järjestämisohjeeksi, koiratanssin SM-kokeiden järjestämisohjeeksi sekä rally-tokon SM-kokeiden järjestämisohjeeksi. Ohjeet astuvat voimaan 1.1.2025.
Uudet ohjeet ovat luettavissa Virkusta.

IGP-koulutusohje
Hallitus hyväksyi päivitetyn IGP-koulutusohjeen käyttöönotettavaksi 13.3.2024. IGP-kokeen koulutusmaalimies- sekä kilpailuavustajakoulutus toteutetaan päivitetyn ohjeen mukaisesti. Ohje on luettavissa Palveluskoiraliiton verkkosivuilta.

Palveluskoiraliiton matkustusohje
Hallitus tarkensi matkustusohjetta majoituskuluja koskevalla lisäyksellä: Tilaisuutta edeltävän yön majoitus maksetaan, kun yhdensuuntainen matka on yli 200 km. Matkustusohje on luettavissa Palveluskoiraliiton verkkosivuilta.

Koiratanssin kilpailuohjeet
Hallitus hyväksyi esityksen päivitetystä koiratanssin kilpailuohjeesta. Esitys kilpailuohjeesta etenee Kennelliiton käsiteltäväksi.

Rally-tokon säännöt
Palveluskoiraliiton kevätkokous hyväksyi esityksen rally-tokon säännöistä tarkennuksin. Säännöt esitetään Kennelliiton käsiteltäväksi, kun hallitus on käsitellyt esityksen päivitetyistä kilpailuohjeista.

Tottelevaisuuskokeen säännöt
Palveluskoiraliiton kevätkokous hyväksyi esityksen tottelevaisuuskokeen säännöistä tarkennuksin. Säännöt esitetään Kennelliiton käsiteltäväksi.

Edustusjoukkueet

Edustusjoukkueiden valintamenettelyt
Hallitus on hyväksynyt FCI mondioring MM-kilpailun, IRO MM-kilpailun sekä palveluskoirakoelajien NOM-kilpailun edustusjoukkueiden valintamenettelyt. Kaikki voimassa olevat edustusjoukkueiden valintamenettelyt ovat luettavissa Virkusta, Kilpailijalle -sivulta.

Edustusjoukkuevalinnat ja edustustehtävät NOM- ja MM-kilpailuissa
Kennelliitto on vahvistanut edustusjoukkueet tokon MM-kilpailuun, rally-tokon MM-kilpailuun sekä NOM-kilpailuun, koiratanssin EOC-kilpailuun sekä FCI PEKO MM-kilpailuun.
Rally-tokon NOM-kilpailun 2024 tuomariksi Suomesta valittiin Tytti Lintenhofer ja sihteeriksi Tiia Hämäläinen. Rally-tokon NOM-kilpailun 2025 tuomariksi Suomesta valittiin Tiia Hämäläinen ja sihteeriksi Pia Heikkinen.

Kurssit, koulutukset ja webinaarit

Kaikille avoin keskustelutilaisuus B-tottelevaisuudesta 25.3.2024
Kaikille avoin keskustelutilaisuus rotujärjestöstä lajiliitoksi 25.3.2024

Eettiset koulutukset
Eettisen koulutuksen sisältö on päivitetty. Uudistetut koulutukset käynnistyivät toukokuussa.
Saksanpaimenkoiraliitto ry:n eettisen koulutuksen hyväksytty suoritus hyväksytään Palveluskoiraliiton suojelulisenssin myöntämisen edellytyksenä vaihtoehtona Palveluskoiraliiton eettiselle koulutukselle.

Koiratanssin tuomarikurssi
Koiratanssin tuomarikurssi pyritään järjestämään syksyllä 2024 Keravalla. Kurssinjohtajana toimii Johanna Saariluoma.

Luonnetestituomarikoulutus
Luonnetestituomarikurssi uusille tuomareille siirtyy järjestettäväksi keväällä 2025.

Toimihenkilökoulutukset rally-tokon uusista säännöistä ja kilpailuohjeista
Toimihenkilökoulutukset siirtyvät vuodelle 2025.
Tuomareiden virallinen jatkokoulutusviikonloppu järjestetään 30.8.2025 -31.8.2025.
Koetoimitsijoille tarjotaan kolme erillistä päivämäärää:
- 30.8.2025 Hybridi (Tytti Lintenhofer), yhteinen tuomareille ja koetoimitsijoille
- 14.9.2025 Teams (Taru Leskinen)
- 19.10.2025 Teams (Taru Leskinen).
Koulutusohjaajille järjestetään vapaaehtoinen täydennyskoulutus. Täydennyskoulutus koostuu ennakkoon suoritettavasta verkkokoulutuksesta ja lähikoulutuspäivästä 27.9.2025.
Seuraava rally-tokon ylituomarikurssi pyritään järjestämään keväällä 2027.

SM-kokeet 2024

Kennelliiton SM-arvot jaetaan koiratanssin freestyle- ja heelwork to music -lajeissa, IGP:ssa, tokossa, hakukokeessa, IPO-R -rauniokokeessa ja rally-tokossa. Palveluskoiraliiton SM-arvo jaetaan IGP-FH SM-kokeessa.

SM-kokeet 2025

Valjakkohiihdon SM-kokeet on myönnetty Oulun Palveluskoirayhdistys ry:n järjestettäväksi. Sprintti SM-kokeet järjestetään 1.2.2025 Oulussa, Virpiniemessä. Normaalimatkat ja viestit järjestetään
8.-9.3.2025 Oulu, Virpiniemessä.

Yhdistystoimikunnan perustaminen

Hallitus on päättänyt perustaa yhdistystoimikunnan. Toimikunnan kokoonpanosta, tehtävistä ja toiminnasta julkaistaan lisätietoa Palveluskoiraliiton verkkosivuilla.

Ylituomaripätevyydet ja arvosteluoikeudet

Kennelliitto on myöntänyt palveluskoirakokeiden ylituomaripätevyyden Jani Karvoselle ja Kirsi Myöhäselle.
Hallitus on myöntänyt arvosteluoikeuden IPO-R haku-, jälki- ja rauniokokeisiin Mika Laaksoselle ja Kirsi Myöhäselle. Lisäksi Kirsi Myöhäselle on myönnetty arvosteluoikeus käyttäytymiskokeeseen.
Hallitus on myöntänyt arvosteluoikeuden IGP, IFH sekä IGP-FH-kokeisiin Jani Karvoselle ja Johanna Nivalalle.
Hallitus on myöntänyt tottelevaisuuskokeen arvosteluoikeuden Tuire Marjamäelle.

Mervi Savolainen ja Jouni Nummela ovat luopuneet palveluskoirakokeiden arvosteluoikeuksista. Palveluskoiraliitto kiittää palveluskoiraharrastuksen eteen tehdystä työstä!

29.5.2024 oikaistu SM-kokeita 2024 koskevat Palveluskoiraliiton SM-arvot