Koulutusohjaajakurssi

23.07.2024 ǀ SPKL

Koulutusohjaajakurssi on suunnattu kaikille koulutusohjaajille ja koulutusohjaamisesta kiinnostuneille

Kurssi on koulutusohjaajakurssin perusosa, jossa käydään teorian ja käytännön harjoittelujen avulla läpi koirankoulutuksen opettamisen perusasioita. Kurssi on tarkoitettu kaikille Palveluskoiraliiton lajien koulutusohjaajille ja koulutusohjaamisesta kiinnostuneille.

Tämä kurssi ja käytännön osuus läsnäolona tarjoaa perustiedot koulutusohjaamisesta ja pätevöittää koulutusohjaajaksi, mutta lajikohtaiset erikoistumiset ovat vielä omat kokonaisuutensa.

Vuolearning-osuuden ja käytännön koulutuspäivän hyväksytysti suoritettuaan saa koulutusohjaajan pätevyyden. Vuolearning-oppimisalustalla suoritettavan osuuden lisäksi on käytännön koulutuspäivä, joka voidaan toteuttaa joko suunnitellusti jonkin leirin yhteydessä (kuten kansallisten lajien koulutusohjaajaleirillä) tai yhdistyksen pitämänä. Koiratanssin osalta ei ole velvoitetta käytännön koulutuspäivästä.

Osallistumisvaatimukset:

• eettinen koulutus tulee olla suoritettuna
  • yhdistyksen tulee puoltaa osallistujaa
  • osallistujan tulee olla täyttänyt 18 vuotta
  • Koulutusohjaaja-verkkokurssille osallistumisen edellytyksenä on koirankouluttajakurssin hyväksytty suoritus.
  • Lisäksi kurssille osallistumisen edellytys on myös itse kouluttamallaan koiralla hyväksytty suoritus koirien käyttäytymiskokeesta eli BH-kokeesta
    TAI tokon osalta osallistujalla on oltava perustiedot koirien oppimisesta ja kouluttamisesta
    TAI rallytokon osalta osallistujalla on arkitottelevaisuuskoulutusohjaajakortti tai eläinhoitajan ammattitutkinto, eläinten kouluttamisen osaamisala
    sekä tuloksekas kilpailukokemus rally-tokosta omalla koiralla (väh. hyväksytty tulos alokasluokasta ja todistus seuratuista AVO-, VOI- ja MES-luokista tai kilpailukokemusta näistä luokista)
    sekä kouluttajakokemusta erityyppisten rotujen kouluttamisesta.
    Koiratanssin osalta ei ole osallistumiselle ennakkovaatimuksia.

Kurssin tavoitteet
Kurssin päätyttyä opiskelija:

• osaa laatia kurssisuunnitelman
  • tunnistaa ihmisten erilaiset tavat oppia
  • tunnistaa sekä ihmisen että koiran oppimista häiritsevät tekijät ja osaa tehdä tarvittavat muutokset
  • osaa havainnollistaa toiselle henkilölle, kuinka opettaa uuden tehtävän omalle koiralleen
  • tuntee koiran oppimismekanismit ja osaa soveltaa niitä käytäntöön

Koulutusohjaajakurssin suoritustapa

• kurssin aloitus kurssialustalla (Teams-ajankohdista tiedotetaan erikseen)
  • itsenäistä opiskelua, ryhmätöitä, kotiharjoittelua, Teams-keskustelua sekä koulutusohjaajaharjoittelua omassa yhdistyksessä
  • kurssin päätös kurssialustalla (Teams-ajankohdista tiedotetaan erikseen), harjoitusten purku, palautteet.

Kurssin kesto on kokonaisuudessaan noin 40 tuntia. Vuolearning-osuus on noin 30 tuntia ja lisäksi käytännön harjoitukset noin 10 tuntia.

Palveluskoiraliiton koulutusohjaajakurssille pääsee ilmoittautumaan Virkussa 5.8. klo 23:30 saakka.

• Kurssi suoritetaan käyttäjäystävällisellä Vuolearning-oppimisalustalla
  • Kurssi on avoinna aikavälillä 12.8.2024 klo 11:00-7.10.2024 klo 22:00. Kurssin saa suorittaa omassa aikataulussaan kurssin ollessa käynnissä.
    HUOM! Teamsien aikataulut tiedotetaan ennen kurssin alkamista. Jokaisen osallistujan toivotaan voivan osallistua Teamseihin, koska silloin ne ovat vuorovaikuitteisia. Teamsit nauhoitetaan ja tarvittaessa (eli aikatauluesteen vuoksi) osallistuja voi osallistua Teamseihin katsomalla tallenteet.
  • Ilmoittautuminen Virkussa -> Kurssit
  • Ilmoittautumisen salasana: KO2024
  • Kurssille ei ilmoiteta koiraa
  • Ilmoittautuminen edellyttää yhdistyksen puoltoa
  • Osallistumismaksu 50.00 €

Koulutukseen otetaan yksi tai kaksi 18-23 vuotiasta nuorta, joille koulutus on maksuton. Osallistujat arvotaan koulutuspaikkaa hakeneista ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen. Ikä ilmoitettava ilmoittatumisen lisätiedoissa.