Ohjeet tapaturmatilanteisiin

11.07.2024 ǀ SPKL

Joskus kokeissa tai koulutustapahtumissa voi sattua vahinkoja, jotka vaativat muutakin kuin laastaria.

Vahinkotapaukset ja vakuutukset
Suomen Palveluskoiraliitto ry on vakuuttanut toimihenkilöt sekä lisenssin omaavat koiranohjaajat vakuutusyhtiö Ifissä tapaturmien varalta.

Vakuutus kattaa vakuutuksenottajan hallinnoimissa lajeissa koe-, kilpailu-, koulutus- ja yleisötilaisuuksissa palkatonta työtä tekevät toimihenkilöt sekä lisäksi vakuutuksenottajan jäsenyhdistysten järjestämissä harjoitustilaisuuksissa palkatonta työtä tekevät toimihenkilöt sekä kilpailuihin ja kokeisiin osallistuvat henkilöt kilpailujen ja kokeiden aikana.
Lisäksi vakuutus kattaa pelastuskoirakokeisiin, -tapahtumiin ja viranomaisten kanssa yhteistyössä tehtäviin VIRTA-tarkastuksiin osallistuvat koiranohjaajat.

Ohjeet tapaturmavahinkotilanteeseen

1. Tapahtuma tai tilaisuus tulee tarvittaessa keskeyttää.
  2. Henkilön tulee akuuttitapauksessa hakeutua hoitoon itse valitsemaansa terveydenhoitopalveluun. Käytettäessä terveydenhoitopalveluita on varauduttava siihen, ettei vakuutus korvaa hoidosta aiheutuneita kuluja.
  3. Vahingosta tulee tehdä ilmoitus Palveluskoiraliiton toimistoon viivyttelemättä. Palveluskoiraliiton toimisto antaa vahinkoilmoitusta varten vakuutusnumeron.
  4. Henkilön tulee tehdä vahinkoilmoitus Ifin sähköisessä palvelussa.
  5. Vahinkoilmoituksen käsittelyn jälkeen If tiedottaa päätöksestään suoraan vahinkoilmoituksen tekijälle.

Kuvituskuva Adobe Firefly tekoälyn luoma