SM-kokeiden järjestämisohjeita päivitetty

07.06.2024 ǀ SPKL

Palveluskoiraliiton hallinnoimien lajien SM-kokeiden yleinen järjestämisohje, koiratanssin SM-kokeiden järjestämisohje sekä rally-tokon SM-kokeiden järjestämisohje on päivitetty.

Päivitetyt ohjeet tulevat voimaan 1.1.2025.

Ohjeet ovat luettavissa Virkusta Järjestäjälle valikosta.

SM-kokeiden yleinen järjestämisohje
Koiratanssin SM-kokeiden järjestämisohje
Rally-tokon SM-kokeiden järjestämisohje

Keskeiset muutokset järjestämisohjeissa

SM-kokeiden yleinen järjestämisohje

Termistöä on päivitetty; kilpailuista käytetään nimitystä koe.

Kohtaan 3.1. Palveluskoiralajien osalta on tarkennettu miten kokeet voi järjestää lajikohtaisesti.
Pyritään järjestämään yhtenä kaikkien lajien kokeena. Mikäli SM-koetta edeltävän vuoden marraskuun loppuun mennessä ei ole anottu yhtenä kaikkien lajien kokeena, voidaan SM-kokeet järjestää lajeittain useampana kokeena erillisen ohjeen (LIITE 1) mukaan.

Erikoisjäljen SM-kokeen voi IGP-FH -kokeen lisäksi järjestää vaihtoehtoisesti kahtena IF2-kokeena.

Kohtaan 4.1. Osallistumisoikeuteen on lisätty tarkennuksia ja ohjeita koskien:

• Ohjaajan kansalaisuutta: Ohjaajan tulee olla Suomen kansalainen tai asunut vakituisesti Suomessa vähintään 12 kk ennen osallistumista.
  • Osallistumismäärän rajoittamista (kohta 4.2.) ja karsintaa sekä kiimaisen nartun osallistumisoikeutta (kohta 4.3.)

Kohtaan 9. Talouden osalta on päivitetty pelastuskoirakokeita koskeva ohje. Jatkossa kaikissa SM-kokeissa Palveluskoiraliitto korvaa tuomareiden matkat, päivärahat ja majoitukset. Tuomareiden ruokailukuluista ja kaikista järjestäjien kuluista vastaa kokeen järjestäjä.

Kohtaan 11. eläinlääkärin tarkastusta: Eläinlääkärintarkastusta ei edellytetä. Kokeesta vastaava ylituomari tarkistaa silmämääräisesti kunkin koiran kunnon ilmoittautumisen ja siruntarkastuksen yhteydessä. Järjestäjän on huolehdittava siitä, että koepaikalla ja osallistujien tiedossa ovat lähimpien päivystävien eläinlääkäreiden yhteystiedot.

Kohtaan 14. Avajaisiin ja päättäjäisiin osallistutaan koiran kanssa, ellei toisin ohjeisteta.

Kohta 15. koskien PR ja VIP ohjeistusta on poistettu.

Koiratanssin suomenmestaruuskilpailujen järjestämisohje

Termistöä on päivitetty; juoksuaikainen narttu = kiimainen narttu.

Kohtaan 3. on tarkennettu tasapistetilannetta
Mikäli ensimmäisen, toisen tai kolmannen sijan pisteet menevät tasan, määräytyy järjestys taiteellisen vaikutelman pisteiden keskiarvon perusteella. Jos pisteet ovat edelleen tasan, määräytyy järjestys kilpailun ylituomarin kokonaispistemäärän perusteella, ja mikäli tämänkin jälkeen tilanne on tasan, määritetään järjestys kilpailun ylituomarin taiteellisen vaikutelman pisteiden perusteella. Jos tämänkin jälkeen pisteet ovat tasan, esitykset uusitaan.

Kennelliiton myöntämät tittelit on päivitetty: Heelwork to music -voittaja saa tittelin HTM-SM ja freestyle-voittaja saa tittelin FS-SM

Kohtaan 4. on täydennetty anomisprosessia.

Rally-tokon suomenmestaruuskilpailujen järjestämisohje

Termistöä on päivitetty; juoksuaikainen narttu = kiimainen narttu.

Kohdasta 2. Osallistumisoikeutta koskevasta ohjeesta on poistettu eläinlääkärintarkastusta koskeva ohje.

Kohtaan 3.2. on tarkennettu joukkueen ilmoittamisohjeita.

Kohtaan 4. on kirjattu ohjeistus järjestämisajankohdasta. SM-kilpailuiden järjestämisajankohdan tulisi olla ensisijaisesti elokuussa viikon 33 viikonloppuna.

Kohtaan 5. on tarkennettu tuomaritehtävästä seuraavasti: Kukin tuomari on käytettävissä koko kilpailuviikonlopun. Uudet tuomarit voivat arvostella SM-kilpailuissa, kun he ovat tuomaroineet aktiivisesti kaksi vuotta tavallisia kilpailuja.

11.6.2024 Uutista täydennetty yhteenvedolla ohjeiden päivityksestä.