Suojeluharrastukseen liittyvien toimintojen kehittämistyö aloitettu

13.03.2021 ǀ SPKL

Tiedote julkaistu 13.3.2021

Eettisen koulutuksen käynnistäminen
Suomen Kennelliitto, Saksanpaimenkoiraliitto ja Suomen Palveluskoiraliitto ovat yhteistyössä aloittaneet eettisen koulutuksen suunnittelun. Koulutus on ensimmäisessä vaiheessa suunnattu suojelulajien maalimiehille ja muille toimihenkilöille. Ensimmäiset koulutustilaisuudet toteutetaan maaliskuun aikana. Myöhemmin koulutus suunnataan myös muiden lajien toimihenkilöille ja harrastajille.

Eettinen sitoumus pakolliseksi
Kennelliitto laatii ja julkaisee eettisen sitoumuksen sisällön. Kaikkien toimijoiden on hyväksyttävä eettinen sitoumus, ja tietoa hyväksymisestä ylläpidetään Palveluskoiraliiton Virkku-järjestelmässä.

Eettisen koulutuksen työryhmä
Palveluskoiraliitto on nimennyt oman työryhmänsä eettisen koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Työryhmään kuuluvat Piritta Pärssinen, Katriina Tiira, Jussi Sairanen, Kaarina Pirilä ja Tero Oravasaari. Työryhmän tehtävänä on osallistua eettisen koulutuksen sisällön laatimiseen ja koulutusmenetelmien suunnitteluun.

Suojelulisenssien uudistaminen
Suojelulisenssejä ovat aiemmin voineet myöntää sekä Saksanpaimenkoiraliitto että Palveluskoiraliitto. Vanhat suojelulisenssit korvataan uusilla, liittojen yhteisillä lisensseillä, joihin liittyvät säännöt ja myöntämiskriteerit (mm. eettisen koulutuksen suorittaminen ja eettisen sitoumuksen hyväksyminen) ovat yhteneväiset.

Toimintaohjeet väärinkäytösten ilmoittamiseksi
Kennelliitto, Saksanpaimenkoiraliitto ja Palveluskoiraliitto kannustavat jäsenyhdistystensä ja alaosastojensa jäseniä ilmoittamaan välittömästi mahdollisesti kohtaamistaan epäeettisistä menetelmistä tai väkivallan käytöstä koirien koulutuksessa. Liitot laativat toimintaohjeet tällaisten tilanteiden ilmoittamisesta ja tukevat ilmoittajaa asian hoitamisessa. On tärkeää, että väärinkäytökset tulevat liittojen ja tarvittaessa viranomaisten tietoon. Toimintaohjeet julkaistaan heti niiden valmistuttua.

Toimihenkilökoulutusten kehittäminen
Palveluskoiraliiton maalimiestoimikunta jatkaa jo aloittamaansa työtä maalimieskoulutuksen kehittämiseksi. Myös koulutusohjaajien ja muiden toimihenkilöiden kouluttamiskokonaisuuden uudistaminen on käynnissä niin koirankoulutuksen perusteiden kuin lajikohtaisten erityispiirteidenkin osalta.

Työskentely epäkohtien selvittämiseksi ja niiden korjaamiseksi jatkuu kaikissa liitoissa. Tiedotamme työn etenemisestä mahdollisimman pian.